leiasabzavari

leiasabzavari

leiasabzavari

leiasabzavari

  • ۰
  • ۰

قصه صوتی

در دنیای پرسروصدای امروز بی‌شک همه ما به نوعی با آلودگی صوتی مواجه بوده‌ایم و گاهی ماندن در مکان‌های پرسروصدا روانمان را به هم ریخته است، اما در این میان شاید تحمل صداهای زیاد، برای کودکان دشوارتر باشد. برای آشنایی بیشتر با مضرات آلودگی صوتی از دکتر کتایون رازجویان، روان‌پزشک کودکان و نوجوانان و عضو هیات علمی دانشگاه، خواستیم پاسخگوی سوالاتمان باشند.

تاثیر آلودگی صوتی بر یادگیری کودکان
۱- اینکه می‌گویند آلودگی صوتی در یادگیری کودکان اثر منفی می‌گذارد صحت دارد؟

بله، چون صدای بلند باعث می‌شود تمرکز در کودکان پایین بیاید و فشار روانی زیادی را تحمل کنند. به همین دلیل هم درصد یادگیری در آنها پایین می‌آید. در هر حال کودکانی که در معرض صداهای بلند محیط قرار دارند، آهسته‌تر از همسالان خود مطالب را یاد می‌گیرند و یادگیری و حافظه بلندمدت آنها تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. از طرفی، میزان هورمون‌های استرس در آنها افزایش می‌یابد. از آنجایی که استرس نقش مهمی در بیمار شدن افراد دارد، می‌توان گفت آلودگی صوتی نیز می‌تواند باعث بیماری شود.

تاثیر آلودگی صوتی بر یادگیری کودکان

تاثیر آلودگی صوتی بر یادگیری کودکان

۲- سروصدای زیاد در محیط خانه چقدر مخرب است و روی سلامت افراد تاثیر دارد؟

سوال خوبی پرسیدید. قطعا سروصدای زیاد در خانه نیز اثر مخرب خود را خواهد گذاشت. مثلا، نیازی نیست وقتی کسی تلویزیون را تماشا نمی‌کند، آن را روشن کنیم. بعضی از افراد عادت دارند با استفاده از وسایل غیرضروری سروصدا ایجاد کنند. مثلا تلویزیون یا رادیو را از صبح تا شب روشن می‌گذارند که این خود یکی از عوامل تهدید‌کننده تمرکز و ایجاد استرس است. کودکانی که در این خانه‌های پرسروصدا زندگی می‌کنند، از این آلودگی‌های صوتی رنج می‌برند و رشد شناختی‌شان محدود می‌شود و مهارت صحبت کردن آنها کاهش می‌یابد. از طرفی، اضطراب زیاد آنها باعث می‌شود انعطاف‌پذیر نباشند.

۳- گوش دادن به موسیقی بلند، به‌خصوص با هدفون، می‌تواند یکی از عوامل کم‌شنوایی باشد؟

بله، صددرصد، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و با استفاده از هدفون نه‌تنها لذت‌بخش نیست بلکه به مرور زمان روی گوش و شنوایی هم اثر مخرب می‌گذارد و باعث پرخاشگری و استرس می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنم کودکان و نوجوانان با صدای بلند حداقل از طریق هدفون موسیقی گوش نکنند.

۴- چه پیشنهادی برای مقابله با آلودگی صوتی و پیشگیری از این موضوع دارید؟

بهتر است وقتی می‌خواهیم خانه‌ای را برای سکونت انتخاب کنیم. دقت کنیم که نزدیک فرودگاه، کارخانجات، مدرسه و… نباشد، در غیراین صورت در آینده باید سروصدای زیادی را تحمل کنیم. دیگر اینکه می‌توانیم ازپنجره‌های دوجداره استفاده کنیم تا از این راه از شدت صدای بیرون بکاهیم. این پنجره‌ها هم از سروصدای ماشین‌ها و هم از ورود گرما و سرما به خانه جلوگیری می‌کنند. نکته دیگری که باید رعایت کنیم خاموش کردن تلویزیون است زیرا روشن بودن دائمی تلویزیون می‌تواند استرس‌زا باشد، بنابراین در صورتی که تلویزیون تماشا نمی‌کنیم بهتر است آن را خاموش کنیم.

  • ۹۸/۰۷/۱۲
  • leiasabzavari vahidhamid

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی